3 lessen van OnBrand 2017

3 lessen van OnBrand 2017

Bijna zeventig procent van de mensen wantrouwt advertenties en dat is slechts één van de uitdagingen waar een modern bedrijf mee te kampen heeft. Hoe ga je daarmee om? Drie lessen van OnBrand ’17, ‘Europe’s leading branding conference’. 

Blijf jezelf

“Stay true to yourself,” aldus Sebastian Tomich van The New York Times. “Wij blinken uit in journalistiek. Dat is onze core business.” Door offline én online campagnes vanuit unieke invalshoeken te benaderen en creativiteit centraal te zetten, kiest het bedrijf voor een eigenzinnige aanpak. Het aantal creatieven in dienst is tussen 2013 en 2017 verdubbeld. In plaats van een advertentie in print verkoopt het bedrijf complete campagnes, waar nodig met een John Legend die zijn performance maakt. De aanpak blijkt succesvol: de krant wist het tij van teruglopende advertentie-inkomsten te keren en verdubbelt naar verwachting de omzet uit digitale inkomsten in 2020 naar $ 800 miljoen.

Wees relevant

Maar liefst 42% van de mensen wantrouwt merken, 69% van de mensen wantrouwt advertenties en 58% van de mensen gelooft niet in de goede intenties van je merk tot het tegendeel bewezen is. Hoe ga je daarmee om? “Wees relevant,” zegt Leila Fataar van Platform13. “Word onderdeel van de maatschappelijke discussie. Je wilt dat mensen over je praten en ze naar je toetrekken. En wie heeft het over marketing? Zolang je weet wat er speelt op straat, kun je relevant zijn.”

Durf een statement te maken

HEMA haalt het nieuws met de lancering van unieke GayPride t-shirts en Ben en Jerry’s zet zich in tegen klimaatverandering. De les? Merken die de derde industriële revolutie overleven, schromen niet om een statement te maken. Laat je daden voor je spreken en laat die daden een weerspiegeling zijn van je bedrijfscultuur.

Bouw aan je merkbeleving

Leuk en aardig, zul je misschien denken. Maar dat zijn multinationals met een marketingbudget waar je U tegen zegt. Wat heb ik er als MKB’er aan?

Zelfs zonder marketingbudget kun je werken aan merkbeleving. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Zijn het je producten of is het de manier van levering? Of is het wellicht één van je medewerkers die iedere klant met een lach te woord staat? Definieer de unieke kernwaarden van je bedrijf en zet die centraal. Dat helpt je tevens bij een eenduidige communicatie op al je (online) kanalen.

Zit je al zolang in het vak dat je geen onderscheidend vermogen meer ziet? Lees dan deze vijf tips voor het schrijven van een relevante blogpost. Diezelfde stappen zijn namelijk van toepassing op het definiëren van jouw onderscheidende vermogen. Of schakel een externe strateeg in, die de gehele situatie met een frisse blik bekijkt.

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten