RankBrain: de belangrijkste SEO-trend voor 2016

RankBrain: de belangrijkste SEO-trend voor 2016

Nog even, en de rondvliegende champagnekurken luiden 2016 in. Het nieuwe jaar staat in de startblokken. Nu jouw website nog. Dit is de belangrijkste SEO-trend voor 2016. Aan de slag en op naar een geweldig jaar!

Eén op de tien Nederlanders gebruikt dagelijks internet, 78 procent van de huishoudens kan via zijn telefoon het internet op (bron: CBS, 11 maart 2015) en 67,2 procent van de consumenten checkt zijn e-mail via mobiel. Geen wonder, dat Google sinds 21 april 2015 zijn zoekresultaten laat beïnvloeden door responsive design en de toegankelijkheid van je website voor mobiele apparaten.

Wat is Google RankBrain?

Google is on a mission en de ontwikkelingen staan niet stil. Wereldwijd moet informatie toegankelijk worden. Het liefst met een ultieme gebruikerservaring door een persoonlijke benadering. Steeds slimmere algoritmes schotelen de gebruiker gepersonaliseerde informatie voor. Zoekresultaten, gebaseerd op gewoonten, behoeftes en eerder vertoond zoekgedrag.

Artificial Intelligence (AI), de doorontwikkeling van intelligente computers speelt daar een belangrijke rol in. (Denk: the internet of things, de koelkast die je herinnert welke boodschappen je moet halen en je mobiel als persoonlijke assistent.) Welnu, Google’s RankBrain is een toonbeeld van Artificial Intelligence. Het onderdeel van Google’s huidige algoritme ‘Hummingbird’ leert zichzelf te verrijken (machine learning) en wordt dus niet noodzakelijk geïnstrueerd door personen.

Sinds 2008 is het mogelijk om Google via voice search een zoekopdracht te geven. In mei 2012 introduceerde Google the Knowledge Graph, een kennisdatabase dat connecties legt tussen entiteiten en feiten over mensen, plaatsen en dingen.

Google’s Knowledghe Graph, geïntroduceerd in 2012:

Op het Google-blog Inside Search liet Google onlangs weten steeds volwassener te worden. De zoekmachine is in staat een zin te ontrafelen en begrijpt daarmee de intenties en context van een zoekopdracht. De drie nieuwste ontwikkelingen:

  1. Google begrijpt nu superlatieven en associaties: Wat is de grootste stad in Europa?
  2. De zoekmachine krijgt vat op complexe zoekopdrachten als dubbele betekenissen: Wie is Dakota Johnsons moeder in de film?
  3. Historie- en datagerelateerde vragen worden steeds beter beantwoord: Wie was de Nederlandse koningin in 1995?

Wat heeft RankBrain voor invloed op je online vindbaarheid en SEO-strategie?

Google streeft naar een ultieme gebruikerservaring. Dat betekent nauwkeurige zoekresultaten. Voor onze websites betekent dat inspelen op specifieke situaties: longtailzoektermen, dus. Waar je met shorttailzoekwoorden veel concurrentie ondervindt in de zoekresultaten, richt je je met longtailtermen op de zoeker die weet wat hij wil. Stel, je verkoopt kinderkleding. Dan is je shorttailterm ‘kinderkleding’. Door je aanbod te specificeren, spreek je een kleinere – maar kwalitatief betere – doelgroep aan. Je longtailterm is dan, bijvoorbeeld, ‘Jurkje Le Chic – maat 98 – Kinderkleding’.

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten