SEO-teksten schrijven: over zoekintenties en Google RankBrain

SEO-teksten schrijven: over zoekintenties en Google RankBrain

Een betere vindbaarheid in de zoekresultaten begint bij de invulling van je website: SEO Teksten! Ga aan de slag met de optimalisatie van je content.

Effectieve SEO-teksten richten zich op de optimalisatie van zoektermen én de zoekintentie. De focus komt namelijk steeds meer te liggen op het uiteindelijke doel van de zoekopdracht en de relevantie van jouw content.

De invloed van Google RankBrain

Superlatieven, dubbele betekenissen en data-gerelateerde vragen: met Google RankBrain begrijpt Google de intentie van de zoekopdracht steeds beter. Eerder schreef ik al over de invloed van Google RankBrain op jouw SEO-strategie en keyword-keuze. In dit blog ga ik dieper in op het aanpassen van jouw content op de zoekintentie.

Wat betekent ‘zoekintentie’?

Met ‘zoekintentie’ wordt de beweegreden voor een zoekopdracht bedoeld. Het draait steeds meer om de vraag waarom iets gezocht wordt in plaats van wat. In een effectieve contentstrategie staat dan ook het beantwoorden van behoeften centraal. De zoekintentie is grofweg te onderscheiden in een drietal categorieën:

  • Informatief

    De informatieve zoekopdracht richt zich op het verkrijgen van informatie. De gebruiker bevindt zich al dan niet in de oriënterende fase. ‘Tips voor een betere vindbaarheid in Google’ kan zo’n zoekterm zijn.

  • Navigerend

    Een navigerende zoekopdracht is doelgericht. ‘YouTube’, bijvoorbeeld.

  • Transactioneel

    Bij een transactionele zoekintentie bevindt de gebruiker zich veelal in de aankoopfase. ‘Jurkje Creamie Josephine bestellen’ of ‘copywriter in Utrecht’ zijn voorbeelden van een transactionele zoekopdracht.

Zoekintenties verwerken in tekst

Omdat de intenties uiteenlopen, is het belangrijk dat je het doel van jouw tekst voor ogen houdt. Laat je content aansluiten op de verschillende fasen waar jouw publiek doorheen gaat. Wil je informeren, navigeren of converteren?

Bestudeer de verschillende zoekintenties van je doelgroep en neem deze mee in je keyword-analyse. Is er veel concurrentie op een bepaalde term of liggen er kansen? Wanneer je zoekintenties combineert met data krijg je een winnende SEO-tekst.

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten